Kanceláře se konečně přizpůsobují lidem. Ne naopak.

„V kanceláři jsme lidem dali pingpongový stůl, motivační citáty na zeď a ovoce do kuchyňky a ono to pořád nefunguje.“ Proč nestačí na jedno místo seskládat osvědčené ingredience z jiných receptů a z toho uvařit skvělou kombinaci kancelářských prostor pro naši firmu, kde lidé budou nadšení? Proč je pracovní prostředí pro lidi tak důležité? Jak ovlivňuje jejich well-being a produktivitu? To jsou otázky, na které se pokusím odpovědět v následujícím článku.

Text: Ivo Hrdina/JuiceUP

Dle průzkumů britské Arlington Research z loňského roku víme, že 4 z 5 zaměstnanců jsou přesvědčeni, že pracovní místo má přímý dopad na jejich duševní zdraví. Právě tématu duševního zdraví zaměstnanců se oprávněně dostává více a více pozornosti. Každý z nás stráví za život prací průměrně 80 tisíc hodin času a to, jak se u toho cítíme, je zásadní nejenom pro náš výkon, ale bez přehánění i pro celou naši společnost. Několik čísel z Velké Británie na podporu tohoto tvrzení: přes půl milionu zaměstnanců trpělo v roce 2017 příznaky nadměrného stresu, úzkosti či deprese v souvislosti s výkonem práce v jejich zaměstnání. Britská ekonomika v důsledku této absence přišla o 15,4 milionu liber a náklady na péči o duševní zdraví v celé Británii dosáhly 70 bilionů liber.

Motivačních citátů není nikdy dost
 

Zaměstnanci mají zároveň dle Arlington Research pocit, že jejich zaměstnavatelé do pracovního prostředí neinvestují dostatečně, 68 % zaměstnanců by se cítilo více doceněno, kdyby zaměstnavatel učinil jejich kanceláře hezčí a příjemnější. To, že má pracovní prostředí výrazný vliv na well-being zaměstnanců, a tím na jejich produktivitu již v dnešní době není v kategorii „zda je to pravda“, ale „jak moc je to pravda“. Pokud svoji práci děláme rádi a cítíme se u toho dobře, je vysoce pravděpodobné, že i pracujeme, jak nejlépe dovedeme.

Stres, úzkost a deprese jsou se světem práce stále více spojovány
 
 

 

Ovšem pokud jsme v kůži zaměstnavatele, jak se správně rozhodnout ohledně ideálního pracovního prostředí a jak vytvořit prostředí, kde lidé budou rádi, a tedy dobře pracovat? Odpověď se neskrývá v množství pingpongových stolů v kanceláři, motivačních citátů na zdi ani v množství druhů ovoce neustále dostupného v kuchyňce. Ideální pracovní prostředí nevychází z žádné obecně platné šablony. Jde totiž vždy v prvním kroku o důkladné poznání lidí, kteří kanceláře obývají, a v následném promítnutí jejich potřeb do prostoru kanceláří.

Jednou z cest k poznání potřeb je definování společných firemních hodnot všemi zaměstnanci. Proč tomu tak je, říká ve svém výroku izraelský psycholog Shalom H. Schwartz: „Když přemýšlíme o našich hodnotách, přemýšlíme o tom, co je pro nás v životě opravdu důležité.“ Mít své firemní hodnoty definované je dnes již skoro standardem a jejich grafická podoba často zdobí firemní zasedačku nebo vstupní recepci. Vědí ale lidé skutečně, co jednotlivé hodnoty znamenají? A poznají, jak se promítají do každodenního života?

Osobní hodnoty mohou být tím správným začátkem k poznání potřeb zaměstnanců

 
 

Pro ilustraci aplikace firemních hodnot v kancelářském prostředí využiji příkladu z tvorby workspace strategie pro jednoho z našich klientů v letošním roce. Zadání znělo: Chceme udělat kanceláře příjemnější pro zaměstnance, aby se v nich cítili lépe, a proto i lépe pracovali. Začali jsme definicí hodnot a potřeb lidí, kteří kanceláře obývají, na společném workshopu. Rychle jsme identifikovali základní hodnotu klienta nazvanou „soudržnost“ a při diskuzích si upřesnili, co přesně v praxi znamená. Hodnotu jsme aplikovali do strategie až po výsledný spaceplan připravený architektem. V tomto případě klient postrádal v srdci své kanceláře „polosoukromou zónu“ pro neformální posezení a malé pracovní meetingy, oddělenou pomocí lamelové „vizuální“ stěny. Chybělo i několik drobných detailů – nástěnky, popisovatelné plochy a designové doplňky.

Kolik takovýchto zdánlivě drobných detailů-řešení by udělalo podobně signifikantní rozdíl v našich kancelářích? Takovým detailem může být i pingpongový stůl nebo citát na zdi. Musíme však dobře vědět, že jsou to ty pravé detaily do naší mozaiky. Při zařizování kancelářských prostor potřebujeme znát potřeby našich lidí a vědět, že prostor je s nimi v souladu. V opačném případě riskujeme zklamání na obou stranách.

 

Tento text byl poprvé publikován a vznikl pro účely publikace BNP Paribas Real Estate - Office Occupiers Trends